<< EkoKuppi Oy    << Innoplaza   Ideoita >>


Päivitetty 20.06.2002

Lentojuna

-"Näillä hyvin sovituilla aikatauluilla voi käytännössä kävellä suoraan junasta jatkolennolle..."


veturi.jpg (12395 bytes)Teksti: Jussi Hyvärinen 21.06.2000
Kuvat: J. Hartikka
Netti: http://lentojuna.innoplaza.net



On upea aamu Pohjois-Karjalassa 20. toukokuuta 2006. Eilen oli 65-vuotissyntymäpäiväni ja tänään alkaa uusi elämä. Sain vihdoinkin ekologisen tuotteeni markkinoille ja olen menemässä Müncheniin allekirjoittamaan lopullista sopimusta. Vanha ystäväni taksinkuljettaja Antero vie minua vanhalla, mutta huolletulla autollaan Joensuun asemalle. Ammattiautoilijatkin menettivät autoverouudistuksen yhteydessä veroetunsa. Sitten on vaan vanhaa hoidettava.

Joensuun asema on jo näköpiirissä. Edessä oleva museoveturi on taasen kiilloitettu viimoisen päälle ja vanha puinen asema loistaa vuosi sitten valmistuneen täyskorjauksen jäljiltä upeana. Kolmelle raiteelle on rakennettu ympäristö huomioon ottaen lasikatokset, hieman Helsingin malliin. Auto pikaparkkiin ja Antero haluaa ehdottomasti kantaa pienen laukkuni junalle.

Finnairin sinivalkoinen tumppi Pendolino on jo odottamassa matkustajiaan. Hyvästelen kuskini ja astun vaunuun. Lähtöselvitys on vaunussa. Finnairin virkailija lukee henkilökorttini viivakoodin, ottaa vastaan matkalaukkuni ja tulostaa samalla minulle tarvitsemani liput jatkoa varten.

lentojuna.jpg (9805 bytes)

Laukku on sitten noukittava Frankfurtissa, kun Bundesbahn ei vielä ole suostunut matkatavara yhteistyöhön. Samalla hän varmistaa vielä ruokavaraukseni oikeellisuuden. Piti paikkansa. Etsiydyn paikalleni, päällysvaatteet naulakkoon ja baariin kysymään sitä tavallista. Matkalla sinne nappaan tuoreen päivälehden mukaani. Sen tavallisen jälkeen takaisin omalle paikalleni lukemaan lehden loppuun ja odottamaan lounasta.

Lähdimme klo 10.00 ja olemme Helsinki-Vantaalla klo 12.30. Frankfurtin kone lähtee klo 13.00 ja sieltähän menee puolen tunnin välein junia Müncheniin, jossa olen sitten myöhemmin iltapäivällä. Usein käyttämäni perhehotelli on 300 m päässä Münchenin päärautatieasemalta. Helppoa.

Hymyilevä lentoemo vyöryttää lounaskärryt luokseni ja asettelee eteeni maittavan lounaan porsliinilautasella. Paikallinen Pohjois-Karjalainen alihankkija toimittaa Finnairin ateriat alihankintasopimuksella kuhunkin sieltä tulevaan Finnairin omaan junaan tai VR:n junassa olevaan Finnairin vaunuun. Leipäkin on tuoretta, ei enää ole niitä Finnairin pakastettuja ja sulatetuja murusämpylöitä. Kun pääsen aperetivista alkupaloihin, näyttää vaunussa oleva nopeusmittari jo yli 200 km/h ja kulku on äärettömän tasaista, kiitos mittavan projektin, millä Suomen sisäistä liikennettä parannettiin huomattavasti.

Syyskuun 11. päivän jälkeen lentoliikenne takkuili ja koska joka tapauksessa sisäinen lentoliikenne Oulun eteläpuolella oli tappiollista, oli tehtävä jotakin. Eikä VR-Radallakaan mennyt kovin hyvin. Onneksi ministeri Niinistö sai juntattua läpi ajatuksen: VR-Radalle enemmän liikennettä, radat Pendolinokuntoon ja Oulun eteläpuolinen sisämaan lentoliikenne pois. Sehän oli joillekin kentille tappotuomio, mutta Ilmavoimat otti ne hoitoonsa. Lentäähän edelleenkin Kuopiosta ja Tampereelta suoria liikelentoja joihinkin kohteisiin ja tietysti myös lomakohteisiin.

Ratojen pikainen kunnostus aiheutti sen, että tappiota tuottava kotimaan eteläinen lentoliikenne saatiin nopeasti poistettua ja ratojen hyväksikäyttöä nopeasti kohotettua. Näiden päätöksien tekeminen vaati varmaankin monia tuskallisia päätöksiä henkilökohtaisellakin tasolla, kun joku olisi halunnut olla vielä iso johtaja. Mutta muutamalla kultaisella kädenpuristuksella näistäkin selvittiin. Hinta oli mitätön kokonaisuuten verrattuna.

Niinistöstä tuli tiukka presidentti ja osaa pitää pintansa. Harrastaa kuulemma varhaisen edeltäjänsä mukaan myllykirjeitä. Ne ovat tehokkaampia kuin julkinen haukkuminen. On muuten upea presidenttipari.

kaarto.jpg (7372 bytes)

Lounas on lopussa ja olemme puolivälissä matkaa, olisikohan kahvi ja konjakki jotain? Mikä ettei ja toinen lehti luettavaksi ja pienet torkut. Juna alkaa varovaisen jarrutuksen ja hätäisimmät hamuavat päällysvaatteitaan. Juna pysähtyy sihahtaen Helsinki -Vantaan alla olevalle asemalle. Poistumme vaunusta ja nousemme rullaportailla lentoterminaaliin.

Näillä hyvin sovituilla aikatauluilla voi käytännössä kävellä suoraan jatkolennolle. Tottahan toki joskus joutuu jopa odottamaan. Mutta onhan niitä odotuspaikkoja. Ei kun Frankfurtin koneeseen ja matkaan, joutuukohan sielläkin syömään? Ei sentään, koska se on Finnairin lento ja koko matka on ohjelmoitu sopivaksi. Minä saan pientä välipalaa toivomukseni mukaan, jotkut muualta tulevat saavat täyden aterian. Sitähän varten tietotekniikka ja logistiikka on olemassa.

Luultavasti kuitenkin katselen Münchenin junassa hieman ruokalistaa. On mukavaa istua ravintolavaunussa ja katsella maisemia. Uusi elämä on alkanut.


Jussi Hyvärinen



akselit.jpg (17553 bytes)junkers.jpg (9358 bytes)

Kopio: Pääjohtaja Keijo Suila, Finnair, Tj Teuvo Sivunen, VR-Rata Oy Ab





Keijo Suilan kommentit


Lähettäjä: Suila Keijo, keijo.suila@finnair.com
Lähetetty: 6. helmikuuta 2002 16:54
Vastaanottaja: 'Jussi Hyvärinen'



Hyvä Jussi Hyvärinen,

Hiukan hitaasti, mutta silti lämpimästi kiittäen totean, että oli mielenkiintoista lukea oheista tulevaisuuden pohdintaa. Itsekin monesti samansuuntaisia ajatuksia olemme täällä miettineet. Aika näyttää, mitä saamme aikaan. Varmaa on kuitenkin, että meidän tuotteemme /palvelumme vaativat jatkuvaa kehittelyä. Oikea asenne ja uusi teknologia antavat mahdollisuudet, joita yritämme parhaamme mukaan viedä eteenpäin.

Kiitos virikkeistä ja hyvää kevättä,


Keijo Suila



suila.gif (1503 bytes)







Visio

       Jussi Hyvärinen

Tel. 09 41143605
Fax. 09 4554282
GSM 0400 503288
Email rruusu@mbnet.fi
http://EkoKuppi.innoplaza.net
http://lentojuna.innoplaza.net



visio.jpg (8250 bytes)





Lentojuna: http://lentojuna.innoplaza.net

<< EkoKuppi Oy    << Innoplaza     Ideoita >>   Lentomatka >>